tiistai 23. kesäkuuta 2015

Retkeilykausi päätty patikointiin La Côten viinialueella ja vierailuun La Roseyn viinitilalla

Kausi loppuu ja kesäloma alkaa muutaman päivän päästä. Kuluvana lukuvuonna olen järjestnyt ystäväni kanssa lasten koulun vanhemmille erilaisia vapaa-ajan aktiviteettejä päivisin ja viime viikolla meillä oli kauden päätösretki. Viime syksynä teimme ensimmäisen retken, joka oli tutustumiskäynti Lavauxissa sijaitsevalle viinitilalle, joten kausi olikin sopiva lopettaa samoissa merkeissä. Olimme järjestäneet noin 1,5 tunnin patikoinnnin La Côten viinialueella ja tämän jälkeen vierailun La Roseyn viinitilalle.

Patikoinnin aloitus Bursins

Lähdimme patikoimaan Bursinsinsin kylästä ja meistä otettiin heti mehut pois, sillä edessä oli tiukka ylämäki. Aluksi reitti kulki metsässä ja se oli pientä nousua ylöspäin. Matka sujui joutuisasti rupatellen ja juttuseuraa riitti, sillä meitä oli noin 20 hengen ryhmä. Noin 4 kilometrin metsäpolkujen jälkeen saavuimme upealle näköalapaikalle mistä kaunis panoramanäkymä La Côten viinitarhoille sekä Geneve-järvelle.

La Côte Viiniviljelmät

Luinsin kirkko

Pidimme evästaukoa Luinsin kirkon pihalla, keskellä viehättäviä La Côten viiniviljelmiä. Eväspaikaltamme oli mahtavat maisetmat ja aurinkoinen keli helli meitä. Eväiden syönnin jälkeen jatkoimme matkaa ja kävelimme viinitarhojen läpi kulkevaa Route du Vignoblea eli viinitietä pitkin. Näimme jo kaukaa viinitarhojen keskeltä tuon La Roseyn Châteaun, johon olimme menossa vierailemaan.

takit narikassa

Bursins

Saavuimme takaisin pieneen Bursinsin kylään, jossa on noin 785 asukasta. Kylä on mainittu ensimmäisen kerran 1000-luvun alussa ja se on listattu yhdeksi Sveitsin kulttuuriperintökohteeksi.

Ekologinen ruohonleikkuri

Täällä Sveitsissä patikointi on todella suosittua, eikä ole yhtään ihmeellistä käydä patikoinnin lomassa maistelemassa viinejä. Mekin olimme varanneet tutustumiskäynnin La Roseyn viinitilalle ja kun saavuimme kylän läpi kartanolle, niin kartanon ulkopuolella meitä vastassa oli ihana isäntämme.

La Roseyn viinitila

La Rosey sisäpiha

Isäntä kertoi meille heidän viineistä ja pääsimme ensimmäiseksi maistamaan paikallista perinteistä Chassels valkoviiniä, joka oli oikein mukava tuttavuus. Lisäksi maistoimme myös toista valkoviiniä sekä roseviiniä ja sitten paitamme olikin kuivahtaneet ja pääsimme tutustumaan viinikellareihin.

matkalla viinikellariin

Isäntä esitteli meille viinikellarit ja kertoi heidän viininvalmistuksesta sekä kiersimme kartanon muut tilat, jotka olivat mukavasti sisustettu vanhalla ja uudella.

Kartanon alkuperäinen sisäänkäynti, tapahtumatila

ruokasali

Kierroksen jälkeen maistelimme vielä punaviinejä ja saimme pientä purtavaa, paikallista juustoa ja kinkkua. Vierailun päätteeksi oli mahdollisuus ostaa viinejä ja tokihan sitä tuli muutama pullo ostettua tuliaiseksi.

La Château de Rosey

La Roseyn kartano sijaitsee aivan Jura-vuorten juurella ja se on kerrassaan hurmaava! Kartanon hyvinhoidetulta sisäpihalta on upeat näkymät Jura-vuorille sekä Geneve-järvelle. Kartano on rakennettu 1200-luvulla ja se on ollut keskiajalta lähtien monen turva- sekä pysähdyspaikka. Kartano on kärsinyt tulipalosta, se on kohdannut sotia, sitä on muutettu ja laajennettu, nykyiseen asuunsa se on restauroitu vuonna 2007. Viininviljelyn lisäksi kartanossa jäjestetään yksityistilaisuuksia ja tapahtumia sekä siellä on neljä nykyaikaisesti sisustettua huonetta.

Näkymä entisen sisäänkäynnin puolelta Geneve-järvelle

Näkymät sisäpihalta Juran suuntaan

Koulut loppuu muutaman päivän päästä ja ParentTime retkeilukausi on ohi. Retket jatkuvat taas ensi syksynä ja parhaillaan suunnitellaan uusia käyntikohteita. Tänä vuonna kävimme viinitilojen lisäksi tutustumassa Jet d’’Eau suihkulähteeseen, YK-päämajaan, CERN:iin sekä teimme opastettuja kävelykierroksia Ferney Voltairessa sekä Genevessä ja kävimme lumikenkäilemässä St-Cerguessa. Retkillä on ollut kiva tutustua muihin koululaisten äiteihin ja on ollut hauska saada seuraa sekä tutustua uusiin paikkoihin.