maanantai 6. heinäkuuta 2015

Lomailua Ranskan Rivieralla

En meinaa uskoa tätä todeksi, mutta tunnin lento ja ollaan Välimeren rannalla aurinkoisessa Nizzassa. Viimeksi lomailimme Ranskan Rivieralla 20 vuotta sitten ja tuolloin olimme häämatkalla.

Juhlan kunniaksi halusin palata samoihin maisemiin uudelleen, sillä jostain syystä en onnistunut löytämään kuin muutaman kuvan tuosta reissusta. Muistan vielä hotellin ihanan parvekkeen josta oli kiva seurailla vilkasta katua ja läheisen pizzerian, jonka hervottoman kokoinen kiviuunipizza oli todella maukas, sekä parhaimman tonnikalatoastin olen syönyt Monacossa. Hassua miten moni lomamuisto liittyy ruokaan! Tuolloin asuimme Nizzassa ja vuokrasimme auton ja huristimme Monacoon ja San Remoon sekä junalla kävimme Cannesissa.

Tälläkin kertaa olimme valinneet Nizzan tukikohdaksi ja yritin etsiä aikaisempaa hotellia, mutta kyseinen hotelli ei ollut enää toiminnassa. Valitsimme lähialueelta hotelli Windsorin, epäröin hieman, sillä hotellihuoneiden kuvat sivustossa olivat hyvin värikkäät ja voimakkaat. Saimme huoneen hotellin ylimmästä kerroksesta ja olin aivan innoissani, sillä meidän huone oli todella kaunis ja rauhallinen.

Ihanan valkoinen ja tyylikäs hotellihuone

Huoneen ihana parveke

Huoneen kaikki pinnat olivat valkoisia ja se teki todella suuren vaikutuksen. Huoneessa oli ihana parveke ja hauska käsienpesuallas verhon takana. Hotelli oli pieni reilu 50 huonetta ja sen rakennus oli vanha peräisin 1800-luvulta. Hotellin sisäpihalla oli kaunis puutarha, jossa tarjoiltiin aamiainen sekä siellä oli pieni uima-allas. Hotellin sijainti oli todella hyvä lyhyt matka rannalle, rautatieasemalle sekä vanhaan kaupunkiin. Olimme oikein tyytyväisiä hotelliin, vaikka hissi oli epäkunnossa muutaman päivän ajan ja jouduimme ravaamaan portaita ylös ja alas.

Viehättävä aamiaishuone

Pikkuruinen uima-allas

I Päivä

Cours Salevan antiikkimarkkinat

Odotellessamme hotellihuonettamme lähdimme pyörähtämään kaupungilla ja huomasin että muistin Nizzasta vielä sentään jotakin. Ensimmäisen päivän vietimme Nizzassa ja muistin virkistämiseksi otimme ”Hop In, Hop Out”-tourin.

Nizzan vanha kaupunki, Coline du Châteaun kukkulalta

II Päivä

Päiväretkellä

Toisena päivänä auton sijaan päätimme vuokrata mopedin ja lähteä sen kanssa tutustumaan lähikaupunkeihin ja päämääränä Grasse. Ajelimme Grasseen ja alkumatka oli oikein miellyttävää ajelua rannan tuntumassa, mutta pienen kartan vuoksi eksyimme isommalle tielle ja lisääntynyt vauhti ei ollut mielekästä.

Grassen viehättävä kuja

Saavuimme kauniiseen Grassen kaupunkiin, joka on tunnettu hajuvesistään. Grasse oli toivelistallani ennen matkaa ja se oli oikein mukava pikkukaupunki. Grassesta ei tietenkään voi poistua ilman hajusteita, joten ostin koko perheelle tuliaisiksi omat tuoksut. Nautimme lounasta Grassessa, aivan ihanassa pienessä Cafe Maxin terassilla ja olimme todella tyytyväisiä annoksiin ja palveluun.

tuntematon kaupunki Cannes

Jatkoimme matkaa pikkuteitä pitkin Cannesiin, jossa halusimme tavata tuttavamme. Pysähdyimme vanhan linnan luokse ja aloimme selvittämään sijaintiamme. Olimme kuulemma menneet Cannesin ohitse, joten päätimme sopia treffit toisena päivänä. Linnalta oli upeat näkymät merelle ja alas tuntemattomaan kaupunkiin,  joka myöhemmin osoittautui Cannesin kaupungiksi…

Antibesin kaupunki ja ranta muurin ulkopuolella

Jatkoimme matkaa Nizzan suuntaan ja pysähdyimme Antibesin kaupungissa. Pidimme hieman taukoa ajamisesta ja nautimme ihanat kylmät italialaiset jäätelöt. Muurien sisällä sijaitsi kiva pieni vanha kaupunki ja muurien suojassa oli kiva hiekkaranta sekä kauniit näkymät merelle ja suuri venesatama.

III Päivä

Villefranche-sur-Mer

Päätimme jatkaa mopoilua ja tällä kertaa lähdimme Monacon suuntaan. Matka taittui ihanaa rantateitä pitkin ja ylhäältä oli huikeat näkymät alas pieniin kyliin, joiden läpi ajoimme matkan aikana, St-Jean-Cap-Ferrat, Villefranche-sur-Mer ja Eze kunnes saavuimme Monacoon.

Monacon venesatama

Luulin että muistin Monacon edellisestä kerrasta hyvin, mutta satama-alue oli ihan erilainen. Ajelimme ja fiilistelimme Monacon katuja sekä kävin vanhassa kaupungissa ja vierailin ruhtinaan palatsissa. Monacossa etsiskelin turhaan herkullista tonnikalatoastiani ja jouduin tyytymään panninin.

Palais Princier de Monaco

Jatkoimme rantatietä pitkin kauniiseen Mentonin kylään, joka on viimeinen kylä ennen Italian rajaa. Kotimatkalla kävimme toden totta kääntymässä Italiassa ja takaisin tullessa pääsimme ajamaan vielä läpi kaikkien kauniiden kylien. Tällä kertaa onnistuimme välttämään isoja teitä ja tämä rantareitti oli todella kiva tehdä mopedilla.

kuvan kauniit Mentonin talot

IV Päivä

Maison du Monde

Lähdin päiväretkelle Cannesiin ja matkalla rautatieasemalle erehdyin kävelemään Avenue Jean Médeciniä pitkin ja kuinkas kävikään… Parhaillaan oli alennusmyynnit menossa, joten muutamassa kaupassa oli pakko pysähtyä. Kävin tietenkin Cannesin punaisella matolla, ihanalla La Rue Meynadier ostoskadulla sekä katsastamassa kuuluista hotellit ja kalliit shoppauskadut. Nautin ihanan lounaan pikkuruisessa ravintelissa La Rue Meynadierillä ja kahvittelin hulppean hotellin vieressä ihmetellen kalliita autoja ja ihmisiä jotka kantoivat kalliiden muotiliikkeiden ostoskasseja.

Cannes, Le Palais des Festivales ja punainen matto

Cannesin elokuvat näkyy katukuvassa

Illalla löysimme vihdoinkin tuon vanhan hotellimme 20 vuoden takaa sekä pizzerian jonka pizzat ovat jääneet mieleen. Ei siis tarvinnut kahta kertaa miettiä mihin mennään syömään.

Ihana Pizza 20 vuoden takaa

Täytyy sanoa että Ranskan Riviera oli kaiken kaikkiaan todella kiva lomakohde ja siellä riittää tekemistä pitkäksi aikaa. Rantaviivaa pitkin on vieri vieressä useita pieniä kyliä ja lähellä Provencen upeat maisemat. Loistava rantakohde, aurinkoa piisaa, ravintoloita on vaikka kuinka paljon ja moneen makuun sekä mielettömät shoppaus mahdollisuudet. Me Like! Tänne on tultava pian uudelleen eikä vasta 20 vuoden päästä…

Lähipäivinä tulossa lisää juttua Ranskan Rivierasta…