tiistai 2. toukokuuta 2017

Helteisestä huhtikuusta, toukokuun tapahtumiin

Huhtikuussa kevät puhkesi oikein kunnolla kukkaan ja päivittäin oli ihana seurata kevään ja kesän tuloa, lämpömittarikin kipusi useasti reilusti yli 20 asteen. Huhtikuu toi tullessaan useat tapahtumat, Rosakin tuli kotona käymään pääsiäisen aikaan sekä saimme Suomesta vieraita.

Huhtikuussa kukki kirsikat ja magnoliapuut...

...sekä omenapuut

...unohtamatta upeita Wisterioita

Lehmätkin ovat päässeet laitumelle ja joka puolella vihertää...

Tässä kuussa museosunnuntai ja perinteiset Versoixin Festichoc- suklaafestarit menivät ohitse, mutta tuli tehtyä monia muita kivoja juttuja, koko kuukausi vilahti huomaamatta ohitse, Vappukin on jo mennyt ja kohta on jo kesä! Kääk! Pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa miettiä sitä paluumuuttoa Suomeen, etsimään työpaikkaa ja kattoa pään päälle…

Elämää Sveitsissä

Cully Jazz-festivaalit, konsertti viinikellarissa

Cullyn Jazz-festivaalit ovat yksi tapahtuma joka on ollut pitkään toivelistallani ja nyt se vihdoin toteutui. Mielessäni on ollut pitkään kuva jossa nainen soittaa selloa ja taustalla Alpit sekä Geneve-järvi, tuon lumoavan kuvan näin joskus Cullyn Jazz-festivaalien mainoksessa ja siitä lähtien olen halunnut päästä käymään noilla festareilla, mutta aina ne ovat mennyt ohi. Festareita vietettiin tässä kuussa ja sain houkuteltua pari ystävää mukaan Jazzeille, jossa sain kokea huikean konsertin tunnelmallisessa viinikellarissa.

Tytöt rimpsalla :)

Jazzkatu Cullyn rannassa

Tapahtuma oli onnistunut, idyllinen Culllyn viinikylä sekä upeat maisemat talletin muistoihini ja palaan sinne mieluusti vielä patikoimaan. Lue lisää  Jazz-festivaaleista "Cully -Jazzia viinikellareissa-"

ParentTime

Park de Bastions ja Reformaation muistomerkki

Koulun vanhempien kanssa kävimme tällä kertaa tutustumassa Museé International Reforme- museoon, Reformaatiolla ja uskonpuhdistuksella on ollut tärkeä rooli Geneven sekä Vaudin historiassa ja nuo tapahtumat ovat oleellisesti vaikuttaneet tämän alueen kehittymiseen. Olin varannut meille opastuksen ja se teki museovierailusta entistä kiinnostavamman, opas osasi sopivasti nivoa yhteen uskonpuhdistukseen liittyvät tärkeät asiat ja kertoa ne tämän alueen historian näkökulmasta. Museo sijaitsee Geneven vanhassa kaupungissa Katedraalin takana, kiva pieni käyntikohde, joka on kalustettu tuon ajan henkeen. Tänä vuonna uskonpuhdistuksesta on kulunut 500 vuotta. Valitettavasti museosta ei saanut ottaa kuvia, mutta kirjoittelen vielä enemmn tuosta museosta.

Musée International de la Réforme
Museo kertoo uskonpuhdistuksen historiasta ja liikkeestä 1500-luvun Genevessä, josta tuli kristittjen suuri keskus ja turvapaikka.

Sijainti: Rue du Cloître 4
Avoinna: ti-su 10-17.00
Sisäänpääsy:
aikuiset 16 chf / lapset 7-16v 8chf
(lippu sisältä pääsyn Saint-Pierren kirkon torniin)
alennettu hinta 10 chf
Lisätietoja: www.musee-reforme.ch

Sunnuntaiajelulla

Morges Tulip festival, Park de Independencia

Tuliaiset keramiikkamarkkinoilta

Taiteilija työssä

Morges ja tulppaanit

Rosan kanssa lähdimme sunnuntaiajelulle Morgesiin katsomaan tulppaaneita, jokavuotisille tulppaanifestivaaleille ja mikä tuuri meilleä kävi, sillä siellä järjestettiin samaan aikaan keramiikkamarkkinat, joissa olen halunnut käydä jo useana vuonna. Independencia puistossa oli 80 kojua, joissa myytiin upeita keramiikkatöitä. Minäkin innostuin ostamaan ihanan ”puzzle”-pannunalustat, jotka ovat tehty palapelin palojen muotoon. Olen ihaillut noita palapelin paloja useilla markkinoilla ja nyt päätin ne ottaa ne mukaani. Tällä reissulla lanseerasimme uuden sanonnan ”Things to do before leave” ja Morgesin tulppaanifestivaalit on yksi tapahtuma tuolta listalta.

Yverdon les Bains pystykivet

Villa Lacustre, kopio esihistoriallisesta kylästä

Evästauko Neuchâtel-järven rannalla

Estavayer le Lac

Payerne

Toinen sunnuntaiajelu tehtiin papin kanssa, oli upea aurinkoinen päivä ja suuntasimme Neuchâtel-järven oikeanpuoleiselle rannalle tutustumaan keskiaikaisiin Estavayer de Lac ja Payernen kaupunkeihin. Reissun aikana löysin matkan varrelta Yverdonin kohdalta ison esihistoriallisen pystykivialueen, teimme pienen patikointireitin Grand Carigaien luonnonsuojelualueella ja eväitä nautimme Neuchâtelin rannalla. Vierailimme kummassakin keskiaikaisessa kaupungissa, mutta Payernessä vain pikaisesti, sillä kaupungin keskusta oli suljettu ärhäkän tulipalon vuoksi. Tein sunnuntaiajelusta postauksen ”Neuchâtel-järven upeat rannat ja historialliset kylät”, sen voit lukea täältä, myöhemmin teen oman postauksen keskiaikaisesta Estavayer de Lac kapungista sekä noista esihistoriallisista pystykivistä.

Matkailu

Top of the Crux du Van

Rosan kanssa harrastimme kotimaan matkailua ja otimme kohteeksi upean amfiteatterin muotoisen Creux du Van-kallion. Olen jo pitkään halunnut päästä näkemään tuon kallion ja päästä patikoimaan sen ympäristöön. Creux du Van sijaitsee ulkoilualueella Jura-vuorilla ja kun jostain luin, että kallion lähelle pääsee myös autolla, niin halusin heti päästä käymään siellä. Olin niin innoissani meidän retkestä ja tuo kallio oli aivan huikea ja näkemisen arvoinen, patikoimme hieman sen ympäristössä ja ihailimme maisemia.

Auringossa, joku muukin on tullut kattomaan maisemia

Kameran takana...

Pystykiviä Neuchâtel-järven lähistöllä
Yverdon les Bains

Ajoimme kalliolta alas Neuchâtel-järven vasemmalle rannalle ja lähdimme etsimään esihistoriallisia kiviä ja muodostelmia, joita oli löytynyt viinialueelta ja lähikylistä. Kirjoitin meidän Roadtripistä oman postauksen: ”Creux du Van huikea kallio Juralla”, jonka voi lukea täältä ja noista esihistoriallisista kivistä kirjoitan oman postauksen myöhemmin.

Creux du Van

Tuo upea amfiteatterin muotoinen kallio on muotoutunut jäätikön ja eroosion myötä vuosien saatossa, muodostelma on 1400 m leveä ja 150 m syvä. Creux du Van sijaitsee Juravuorilla sijaitseva Le Soliat (1463m) vuoren pohjoispuolella.

Amsterdam ja ihanat tulppaanit

Loppukuusta lähdin moikkaamaan Papia Amsterdamiin ja tarkoituksena oli päästä vihdoinkin näkemään ne Hollannin kuuluisat tulppaanipellot. Olin Amsterdamissa yhteensä 4 päivää, kaikki ei mennyt todellakaan niin kuin Strömsössä, turhan säätämisen vuoksi monta kivaa juttua jäi näkemättä ja tekemättä, mutta mikä parasta niin, ainakin näin ne tulppaanit! Keukehof oli todella mahtava paikka, mielettömät määrät upeita tulppaaneita ja muita istutuksia sekä sokerina pohjalla, vuokrasin pyörän ja kävin pyöräilemässä tulppaanipelloilla.

Keukenhof-puisto

Tulppaaniviljelmiä Keukenhofin lähistöllä

Upeat tulppaaniviljelmät

Amsterdam De Joordan, King´s Day

Reissun aikana Hollannissa juhlittiin Kuninkaanpäivää, King´s Day (27.4) on Kuningas Willem-Alexanderin syntymäpäivä ja tänä vuonna hän täytti 50 vuotta! King´s day on maan suurin juhlapäivä ja se muistuttaa erehdyttävästi meidän vappua, kaupunki ja kanaalit ovat täynnä ihmisiä, kadut täyttyvät kirpputoripöydistä sekä ruokakojuista. Teen tästä reissusta oman postauksen pikimmiten, vielä muuten ehtii Hollantiin ihailemaan tulppaaneita, Keukengof on avoinna 21.5.2017 asti.

Ulkoilu

Lavauxin viiniviljelmät (UNESCO-perintökohde)

Pääsiäistä vietimme kotona ja saimme Rosan kotiin sekä vieraita Suomesta. Ystävämme tulivat Geneveen lomalle ja saimme houkuteltua heidät kylään muutamaksi päiväksi. Pitkäperjantaina lähdimme heidän kanssa patikoimaan Lavauxin viiniviljelmille, aloitimme retken Lutryn kaupungista ja tietenkin söimme ensiksi eväät. Oli todella upea aurinkoinen keli ja Geneve-järvi oli aivan tyyni, lähdimme patikoimaan rantaa pitkin ja nousimme sieltä ylös  viiniviljelmille.

Kivitaidetta Lutryn rannassa

Cheers Alain, oon tainnut ihan itse omin pikku kätösin kerätä nämä rypäleet!

Lavauxin viiniviljelmät

Annecy Alppien Venetsia
Divonnen sunnuntaimarkkinat

Helteessä nousu oli hieman rankkaa, mutta onneksi löysimme näköalapaikan jossa oli koju, mistä sai ostaa virvokkeita mm. alueen viiniä. Pidimme pienen levähdystauon Lutryn viinialueella ja huomasin, että viini mitä maistelimme, oli Alainin viinitilalta, missä olen ollut muutamia kertoja auttamassa sadonkorjuussa. Sattumoisin tuo kyseinen tila sijaitsi vielä näköalapaikan yläpuolella. Pienen tauon jälkeen jatkoimme kävelyä viinitarhoja pitkin Cullyn kylään, josta otimme pikkujunan takaisin Lutryyn. Kävimme vieraiden kanssa myös Ranskan puolella Annecyssä sekä Divonnen sunnuntaimarkkinoilla.

Morgesin hiekkarannat, taustalla Alpit

Via Jakobi Morges-Saint Prex

Saint Prex

Pääsiäisen jälkeen kävimme Papin kanssa uudemman kerran patikomassa ja pitkästä aikaa jatkoin kävelyä Via Jakobi-reittiä pitkin. Tällä kertaa lähdin Morgesista liikenteeseen ja tarkoituksena oli patikoida keskiaikaisen Saint Prexin kylän kautta Allamaniin. Lähdimme matkaan, reitti kulki Geneve-järven rantaa pitkin, Morgesin jälkeen vastaan tuli upeita hiekkarantoja, reitti kulki metsän poikki, upeiden rypsipeltojen vieressä viiniviljelmille. Matkaa Saint Prexiin oli reilu 4 km ja kun pääsimme perille söimme venesataman kuppilassa lounasta. Lounaan jälkeen Papi lähti hakeman autoa junalla Morgesista ja minun piti jatkaa vielä Allamaniin asti mutta… Tuo Saint Prexin kylä oli niin upea että, jäin kiertelemään kylää ympäri ja ihastelin vanhoja taloja sekä rakennuksia, en huomannut ollenkaan ajankulua. Papi oli ehtinyt jo hurauttaa auton kanssa Allamaniin, enkä ollut edes lähtenyt vielä jatkamaan patikointai. Kello alkoi olla jo paljon, joten Papi haki minut Saint Prexistä, täytyy siis seuraavaksi jatkaa patikointia tuolta Saint Prexistä, yritän tehdä tuosta patikoinnista sekä Via Jakobin aikaisemmista etapeista piakkoin omat postaukset.

Toukokuu alkaa Vapusta

Toukokuukin on täynnä säpinää tällä erää suunnitellaan kuumeisesti ystävien kanssa tulevaa viikonloppureissua Como-järvelle, CDL-Parenttimen kanssa tiedossa retki Iiriksiä ihailemaan, Ronilla alkaa kohta loppukokeet, patikointikausi on parhaimmillaan, mitäköhän muuta kivaa sitä mahtaa keksiä?